Thursday, February 09, 2012

Petai

Petai O Petai..
Ulam kegemaran aku..
Sebabkan aku makan petai arini,aku nak cite ar sikit pasal petai ni ha..
Walaupun busuk,aku tetap suke..

Semua orang taw petai ni digelar Raja Ulam kan??
Kenapa??
Sebab banyak khasiatnyer..


Ha..
Kalo nak taw,biji petai ni mengandungi 8% protein, 11% karbohidrat, 71% air..
Biji petai jugak mengandungi calcium,zat besi n vitamin A,B1,B2 n C..
Glucose,fructose n Sucrose pun ade dalam biji petai ni..
Ha! Banyak kan kandungan pemakanan petai ni??
Bau jek busuk tapi berbaloi-baloi tauu..

Selain tu,petai ni ade khasiat dari segi mental n fizikal taw seperti:
i) membekalkan tenaga
ii) mengawal tekanan
iii) menjadikan kite relaks
iv) mengurangkan anemia
v) mengawal paras gula dlm darah
vi) mengurangkan risiko strok
vii) mengurangkan tekanan darah tinggi
viii) memudahkan penghadaman

Buah petai ni jugak boleh ubatkan penyakit..
Penyakit jantung, kencing manis n buah pinggang..
Cacing dlm badan budak2 pun boleh keluar kalo kite makan petai ni..
Agaknye sebab cacing tu tak tahan bau busuk petai ni kot..
Sebab tu die keluar cepat2..hahaha

Tapi AWAS!
Jgn makan bnyk2 petai ni..
Sebab biji petai ni bnyk amino asid..
Ginjal boleh rosak..
So,makan la dengan kadar berpatutan okey???

Busuk memang busuk tapi BERBALOI...


I Am The Actor Of My Life! (^_^)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.