Saturday, September 10, 2011

Rentetan Syawal

Ramadhan Pergi..
Syawal Datang Lagi..
Dan kali ni aku berkesempatan lagi utk merayakan syawal dgn kaum kluarga tercinta..
seperti tahun2 yg lepas,Syawal kali ni tetap meriah..
Seperti kebiasaan,aku akan balik beraya di kampung emak di Gerik selama seminggu..
Dari raya pertama hingga ke-10,tak henti2 aku n family menziarah ke rumah saudara-mara n sahabat handai..

Raya Pertama
Ke Baling,Kedah utk menziarah saudara-mara mak yg jarang skali dapat jumpe..sronok sgt sbb skali skala dpt jgk berjumpe dgn kluarga jauh sbelah mak yg x bape aku kenal..banyak jgk rumah yg kitaorg ziarah..Mcm2 hidangan yg aku telan..Ah!! Memang tergendala rancangan diet aku..hehehe..dah dekat petang baru la kitaorg balik umah Tok..penat jgk tp seronok.. :)

Raya Kedua
Kkitaorg beraya sekitar Kg.Kerunai melawat sedara2 sebelah Che..emm,kt Kg.Kerunai ni x bape bnyk sgt umah yg aku g raya..so,,kurang makan,kurang berisi la..hahaha..;)

Raya Ketiga
Melawat pusara moyang aku yg dh lame meninggal dunia..
Pastu Kitaorg ke Kuala Kangsar n pegi beraya kat umah Mak Ngah n Cik At..Mak Ngah sediakan lunh..lauknye jgn ckp la..mmg menjilat jari..tmbah lagi ade lauk feveret aku sambal tumis petai..yummy!! hehe..3kali n confirm aku tmbah nasi kot..lepas gian kat sambal petai yg tentunye sedap..fuh!! berat badan konfirm naik..bile g umah Cik At,die hidang laksa plak..lagi skali aku makan..tmbah lagi berat badan..hancur la rancangan diet aku lagi..huhuhu..tp pasal diet blakang kire sbb aku hepy dpt jmpe mak-mak n pak-pak sedara plus sepupu2 sekalian..mmg kecoh la suasana raya ketiga ni..:)

Raya Keempat
Tak raya mane pun..dok umah tok jek..huhuhu..bleh ar perut ni rehat sehari..hikhikhik..;)

Raya Kelima
Balik Ipoh la sebabnye abah keje esoknye..sedih la tinggalkan Tok n Che kat kampung berdua..tp nk wat mcm mane kn?? Redha jela..hukhukhuk..balik ipoh tu singgah Sg.Siput jap tgok adik ipar ella (kkk aku)bertunang..tahniah  ye utk Kak Uyun..:)

Raya Keenam
Rumah Kak Sue..umah kak sue,mcm2 la die hidang..lontong ade,bihun,kuewteow n mee sup pn ade,nasi impit n mcm2 la lagi..manyak ooo..sume aku rase..mmg sedap la..pastu g umah Cik Dah,umah mak angkat tersayang..Die hidang plak Mee Goreng..perut dh kenyang tp sebabkan nk jage ati,makan jela ckit..:)

Raya Ketujuh
Kali ni rehat aje kat umah sebab nk kemas umah n tunngu org dtg umah n aku nk packing barang utk balik UMS..perut pn dpt rehat lagi kali ni..xla diisi dgn mcm2 jenis mkanan..hikhikhik..:)

Raya Kelapan/Kesembilan
Pegi umah Along..Kenapa ye dua ari berturut2 g umah Along? Sebab mase first pegi,die x ready makanan sbb x bagitaw awal2..cuma ade pizza n roti canai jek ade..so,die ajak la beraya lagi kat umah die malam esoknye..malam esoknye,mmg die jamu mcm2 la..ade nasi,ikan steam,satay,tomyam n mcm2 lg..dh mcm kenduri la pulak..mmg sedap..pandai Kak Long masak..sedap hingga menjilat jari..hehe..:)

Raya Kesepuluh
Pegi umah Kak Nani,bos aku yg paling baik..sedap gak mee bandung yg die masak..tahun dpn bleh sruh die wat lagi..hikhikhik..

Raya Kesebelas
Pegi putrajaya umah Apul sehari sebelum aku terbang ke Sabah..kat putrajaya,kitaorg pegi umah mak sedara mak yg dh lame mak x jmpe..hampir tgh mlm kitaorg balik sbbkan bnyk benda yg disembangkan smpai x sedar mase yg berjalan..mklumlar lame x jmpe kan..dpt la mak lepaskan rndu kn..

Raya Kedua Belas..
Esok..Aku akan berangkat ke Sabah utk terus sambung tugas sbgai pelajar..agak sedih sbb nk berjauhan lagi dgn keluarga setelah 4bulan aku bercuti..tp dlm mase yg same,hepy gak sbb dpt jmpe kwn2 yg aku rndu..
My friend,I'm Coming!! :)

Semoga aku dapat lagi merasakan kemeriahan Syawal akan datang seperti tahun ni..Amin..




I Am The Actor Of My Life! (^_^)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.